Mijn eindwerk, een shortfilm genaamd ‘De Man’, gaat over het onveiligheidsgevoel dat veel vrouwen ervaren op straat. De film richt zich vooral op de angst die kan ontstaan door de aanwezigheid van mannen en de mogelijke dreiging die daarvan uitgaat, zonder dat er daadwerkelijk iets hoeft te gebeuren. Het draait dus niet om een concrete gebeurtenis, maar om het constante gevoel van waakzaamheid en spanning.
Die angst ontstaat niet zomaar. Verhalen over aanranding, verkrachting en geweld tegen vrouwen spelen hierin een grote rol. Ook sociale media, nieuwsberichten en persoonlijke ervaringen die vrouwen met elkaar delen over intimidatie en geweld versterken dit gevoel. In een tijd waarin onderwerpen zoals femicide steeds vaker besproken worden, is het begrijpelijk dat veel vrouwen zich alert voelen wanneer zij alleen over straat gaan.
Toch zou het niet normaal mogen zijn dat vrouwen zich voortdurend op hun hoede moeten voelen in een openbare ruimte. Met mijn shortfilm wil ik daarom bewustwording creëren rondom dit probleem. Verandering begint namelijk bij begrip en het erkennen van de realiteit waarmee veel vrouwen dagelijks leven.
Met deze shortfilm wil ik vooral Nederlandse mannen en jongens bereiken. Ik hoop dat de film hun laat zien hoe zo’n ervaring voor een vrouw kan voelen, zodat zij beter begrijpen hoe serieus dit probleem is. Daarnaast hoop ik dat het hen bewust maakt van hun eigen gedrag en hen aanmoedigt om ook anderen in hun omgeving hierop aan te spreken.
Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 23 juni 2026
Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.

