Student Klassieke Muziek Omar Shendy heeft sinds zijn vijftiende één droom: klassiek pianist worden. Zijn eerste pianoles volgde hij in zijn geboorteland Egypte, deze zomer studeert hij af aan ArtEZ Conservatorium in Zwolle. "Ik wil niet dat vier jaar conservatorium erop zit."

Toen de vijftienjarige Omar nog in Egypte woonde, kwam hij via YouTube voor het eerst in aanraking met piano en klassieke muziek. "Het was een wereld waar ik niets van wist. Het begon met de arrangementen van Richard Clayderman waarin de piano de grote ster is. Ik raakte er gefascineerd door en voelde: dit is het. Dit instrument wil ik leren spelen."
Na zijn eerste pianoles voerde YouTube hem nog verder. Omar kwam uit bij de klassieke muziek waar Clayderman popversies van maakte. Hij luisterde naar Liebesträume van Franz Liszt. Als hij zich nu het moment herinnert, maakt hij een gebaar alsof zijn hoofd ontploft. "Er bleek nog een andere wereld te bestaan, ongelooflijk mooi, uitdagend en diepgaand, en dat met alleen piano."
Het ene stuk bracht hem naar een volgend stuk en zo begon Omar zich te verdiepen in componisten. "Ik vertelde mijn allereerste pianolerares dat ik klassieke muziek wilde leren spelen. Ze begon me meer muziek te sturen om naar te luisteren. De wereld die ik pas net had leren kennen, bleek nog veel en veel groter dan gedacht."
“Ik ben altijd een dromer geweest en dat heeft me geholpen. Tegen mijn jongere ik zou ik willen zeggen: geef niet op.”

"Tijdens een van de nachten waarin ik op zoek ging naar nieuwe muziek, wist ik wat ik wilde worden. Ik was zestien en zag de video van een recital van Yundi Li. Het was magisch. Toen wist ik nog niet dat ik laat begonnen was met pianoles, dat andere klassieke pianisten vaak al spelen sinds ze zeven of acht jaar zijn."
Vanaf die nacht neemt Omar zijn droom om klassiek pianist te worden serieus. "Ik herinner me dagen dat ik tien tot twaalf uur oefende. Nu is dat op een goede dag zes uur. Op het conservatorium in Zwolle heb ik later geleerd hoe je effectief studeert."
Omars pianolerares in Egypte was er vanwege zijn late start niet meteen van overtuigd dat hij het conservatorium zou halen. "Ik heb niet te veel naar haar geluisterd, ik had maar één droom."
“Bij ArtEZ Conservatorium in Zwolle leerde ik ook over mindfulness, filosofie, lichamelijk bewustzijn en hoe je effectiever studeert.”

Duo Sirico
-foto: Sjaak Leene
Drie jaar later. Na een muzikale vooropleiding in Egypte, wordt Omar na heel veel piano-uren toegelaten tot het conservatorium van Caïro. Hij studeert er drie jaar en moet dan vluchten naar Nederland. Aan ArtEZ Conservatorium in Zwolle begint hij aan de opleiding Klassieke Muziek.
"Hoofdvakdocent Piano, Frank van de Laar, heeft me heel veel geleerd. Sommige gewoontes die ik had opgedaan in Egypte moest ik in mijn eerste jaar in Zwolle weer afleren. Frank heeft me alles geleerd wat ik nu toepas tijdens mijn final."
Dat Omar nog steeds een duidelijk doel voor ogen heeft, valt ook de commissie op die hem in maart dit jaar beoordeelt. In het laatste jaar is het tijd voor de afsluiting van de technische en muzikale ambachtelijke vaardigheden. "Volgens de beoordeling heb ik alle mogelijkheden benut die het conservatorium te bieden heeft. Van de pianolessen tot de theorielessen, ik heb alles in me opgenomen. Toen ze dat zeiden, dacht ik vooral: ik wil niet dat vier jaar conservatorium erop zit."
Tijdens Omars final op 19 juni 2026 in Odeon Zwolle, speelt hij het eerste deel een piano-solo. Het tweede deel van het concert is hij te horen samen met een vriend, ook uit Egypte, Omar Abu El-Hana. Hij speelt op de oud, een snaarinstrument uit het Midden-Oosten.