Agenda

Sporenwandeling Arnhem

15:00 tot 17:00
Rozet, Kortestraat 16, Arnhem

Wat betekent de koloniale geschiedenis van Arnhem voor de plek waar jij woont, studeert, werkt en leeft? Sluit je aan bij deze inspirerende stadswandeling en ontdek de koloniale sporen die nog altijd zichtbaar zijn in Arnhem. Onder leiding van Barbara Esseboom (Keti Koti Comité Arnhem) en Else Gootjes (Erfgoed Gelderland) verkennen we samen hoe dit verleden ons heden vormt. Een unieke kans om te reflecteren, te leren en in gesprek te gaan, met de stad als middelpunt. Na afloop is er bij ArtEZ ruimte voor een hapje, een drankje en om na te praten. 

Toegankelijk voor studenten en medewerkers van ArtEZ, HAN, Rijn IJssel en Hogeschool Van Hall Larenstein. Maximaal 25 deelnemers, aanmelden verplicht via p.macintosh@artez.nl

Over

Keti Koti (Surinaams-Nederlands voor 'de ketenen zijn gebroken') en Dia di Abolishon (Papiaments voor 'Dag van de Afschaffing') zijn de herdenkingsdagen waarop wordt stilgestaan bij de afschaffing van de slavernij in het voormalige Koninkrijk der Nederlanden op 1 juli 1863. Een dag van herdenking én viering, van pijn én kracht, van verleden én toekomst. Want Keti Koti & Dia di Abolishon gaan ons allemaal aan, ze bieden ons de kans om geschiedenis te eren, het heden te begrijpen en samen te werken aan een inclusieve en rechtvaardige samenleving.

Dit jaar neemt het projectteam Diversiteit & Inclusie van Theater en Dans en het Conservatorium van ArtEZ Arnhem het initiatief om deze belangrijke dag te markeren. In samenwerking met verschillende afdelingen van Art & Design, het Gelders Archief, het Keti Koti Comité Arnhem en Arnhem Studiesat nodigen we je uit om samen te reflecteren op de erfenis van het slavernijverleden en de impact die het nog altijd heeft op ons leven vandaag.